Kiekeboe en Urbanus ruilen huizen
Het is vandaag een meer dan historische dag voor het tekenverhaal in
uw krant. Naast de start van de voorpublicatie van dé Vlaamse eeuwfeesstrip
bij uitstek "Kiekebanus", staat de familie Kiekeboe voor het eerst
ook in vierkleurendruk in ons dagblad. We trokken naar het landelijke Tollembeek
voor een ontmoeting met Urbanus, Willy Linthout en Robert Merhottein, de
geestelijke vader van Kiekeboe.
"Het hing al een tijdje in de lucht om samen ooit eens iets te produceren",
steekt Urbanus van wal. "Toch hebben de vriendentekenaars Robert en
Willy er wat vitesse moeten insteken om het boek af te krijgen. Het zou
immers wat lullig overkomen om net na honderd jaar strips te komen aandraven
met het album."
"Het idee voor een confrontatie van Kiekeboe met Urbanus is zeker al
tien jaar oud", stelt Merho. "Maar door een samenloop van omstandigheden
was het er nog nooit van gekomen. Tot we vorig jaar de koppen bij elkaar
staken en een concrete datum vastlegden."
Het populaire huizenruilsysteem tijdens de vakantieperiodes vormt het basisgegeven
van het Kiekebanusalbum. Als Urbanus in de keuzefolder Fanny bij haar ouderlijke
woning ziet, is hij totaal van slag. Hij slaagt in zijn opzet om zijn familie
in het Kiekeboehuis te loodsen, terwijl de Kiekeboes in zijn Tollembeeks
krot belanden. Meteen de start van doldwaze toestanden...
"De twee tekenstijlen zijn zo verschillend dat ze tegenover elkaar
een heel tof contrast geven", weet Merho. "Ik kreeg onlangs een
opmerking van een Nederlander, die me zei dat elk plaatje een cultuurshot
is. En dat is nu net het plezante. Lagen die twee dichter bij elkaar, dan
kreeg je niet het komische effect zoals het er nu wel in zit."
"De werkwijze was voor mij totaal nieuw", bekent Merho. "Ik
ben gewend om alles alleen te doen. Maar de samenwerking van ons drieën
viel enorm mee. Meestal begon ik de platen te voorzien van het Kiekeboegedeelte.
Daarna trokken de tekeningen richting Lokeren."
"We zijn steeds consequent elk ons eigen ding blijven doen. Dat werd
zelfs zover doorgedreven dat de inkter van Willy, na het afwerken van de
een plaat, enkele zijn deel uitgomde. Ik kreeg dus half uitgegomde tekeningen
terug", lacht Merho. "Het strafste wat er in voorkomt, is ongetwijfeld
de figuur die we beiden half tekenden", gaat Willy verder. "En
die spreekt dan ook met halve tekstballonnen die à la Kiekeboe of
à la Urbanus worden geschreven."
Faxtoestel
"Maar zo'n samenwerking leidt soms ook tot problemen. Zo komt er op
een gegeven moment een droomscène in voor waarbij Fanny Urbanus kust
op een onbewoond eiland. Maar hoe moet je dat gaan tekenen als Willy in
Lokeren zit en ikzelf bij mij thuis in Zoersel?", vraagt Merho zich
af. "Dan kan enkel het faxtoestel voor enig soelaas zorgen..."
Op onze slotvraag of "Kiekebanus" een éénmalig project
zal blijven, knikken de drie auteurs instemmend. "Dit album is een
gimmick waarvan het effect van het tegen elkaar uitspelen van de figuren
uitgewerkt is als je het nog eens herhaalt."
(Het Laatste Nieuws 17 Oktober 1996)